na-diecie-makrobiotycznej

Odżywianie zgodnie z naturą, czyli makrobiotyka na co dzień

Makrobiotyka opiera się na zasadach, teoriach i praktykach znanych filozofom, nauczycielom i lekarzom od wielu tysiącleci. Określenie „makrobiotyka” wywodzi się z Grecji („macrobios”) i znaczy „wielkie życie”. Autorstwo tego określenia przypisuje się Hipokratesowi, ojcu współczesnej zachodniej medycyny. Rozwój współczesnej makrobiotyki przypisuje się japońskiemu filozofowi i pisarzowi George Ohsawa, działającemu na przełomie dziewiętnastego i dwudziestego wieku, który połączył tradycyjną zachodnią makrobiotykę z pięcioma tysiącami lat wschodniej (orientalnej) medycyny. Współcześnie, jeden z jego uczniów, Michio Kushi, opracował zalecenia dotyczące żywienia i sposobu życia dla ludzi żyjących w umiarkowanym klimacie z czterema porami roku.  <–(źródło internet)

na-diecie-makrobiotycznej

W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że makrobiotyka opiera się na stwierdzeniu „Jesteś tym, co jesz”. Na codzienne menu ma wpływ otoczenie, w którym żyjemy, klimat, ludzie wokół oraz miejsce. Podstawą jest sezonowość potraw, które dostarczają organizmowi wszystkich niezbędnych składników każdego dnia.

Warto zwrócić uwagę na to, jak makrobiotyka traktuje choroby- to próba powrotu organizmu do najbardziej zrównoważonego istnienia w środowisku naturalnym. Sygnał, że trzeba zmienić nawyki i zacząć prowadzić bardziej harmonijny z naturą tryb życia. Dotyczy to nie tylko żywienia, ale również snu, poczucia szczęścia i stabilności emocjonalnej, która w znacznym stopniu może wpływać na zdrowie fizyczne. Jeśli nie będziemy odczuwać stabilizacji w obszarze emocji, może to skutkować odpowiednią reakcją fizyczną, na przykład pogorszeniem stanu skóry i włosów, przybraniem na wadze lub gwałtownym schudnięciem, problemami żołądkowymi oraz nadmiernym zmęczeniem.

Makrobiotyka to również sztuka wyboru – tego, co dla organizmu najlepsze. To, co jemy i pijemy ma wpływ na zdrowie. Jak zatem powinna wyglądać najbardziej zrównoważona dieta? Wysoko przetworzone produkty nie są wskazane. Ustalona została specjalna dieta makrobiotyczna, u podstaw której leżą produkty pełnoziarniste, które powinny stanowić 50% naszej codziennej diety. Dalej owoce i warzywa, które obejmują od 20-30% jadłospisu. Zupy powinny zajmować około 5-10% menu, dalej fasola, ryby, orzechy i naturalne przekąski. W jadłospisie nie powinno być miejsca dla obfitych porcji  mięsa, wysoko przetworzonych produktów, na przykład dań z proszku, gotowych sosów, słodyczy, należy unikać również fast foodów. 

Makrobiotyka2

Sam sposób jedzenia ma również znaczenie. Dokładne przeżuwanie potraw, skupianie się na posiłku, nie jedzenie w biegu, celebrowanie chwili przy stole, samodzielne gotowanie i poświęcanie jedzeniu dużo więcej uwagi, niż na przykład zakupom czy wizycie u fryzjera. Powinno się zwracać uwagę, na jakość produktów i na to, w jaki sposób są wytwarzane. Czy warzywa rosną na ekologicznych uprawach, czy za pomocą środków chemicznych? Warto zwracać również uwagę na zawartość minerałów i witamin w produktach, dokładnie czytać etykiety produktów i eliminować z diety te, które zawierają konserwanty i sztuczne barwniki. 

W makrobiotyce należy pić herbatę – czerwoną i zieloną (Jeśli nie wiecie Dlaczego warto pić zieloną herbatę? odsyłam Was do mojej notki). Zalecana jest również kawa zbożowa lub po prostu woda źródlana. Zamiast cukru, używa się naturalnych syropów, na przykład jęczmiennego. Dozwolona jest również sól morska, oleje nierafinowane. Chcąc żyć według tych zasad, powinniśmy wyeliminować z żywienia również masło i margarynę. 

Makrobiotyka potrafi wywrócić życie do góry nogami. Jednak uważnie wsłuchanie się w potrzeby organizmu oczyszczenie go oraz żywienie sezonowe, pozwala uprościć życie. Organizm sam będzie sygnalizował, czego mu brakuje.

Madzix.