fats

ABC Tłuszczów

Nie jedz tłusto ale nie unikaj tłuszczów. Bez wielu z nich nie da się żyć, inne mogą być zabójcze. Co każdy z nas musi wiedzieć o tłuszczach?

Tłuszcze powinny stanowić, w zależności od wieku i płci, 25-35% dostarczonych w ciągu dnia kalorii.

Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 2012-04-14 112959.bmpSą one źródłem energii i stanowią rozpuszczalnik dla witamin A, D, E, K, które nie rozpuszczają się w wodzie. Bez udziału tłuszczu witaminy te nie są przyswajane.

Pochodne kwasów tłuszczowych pełnią funkcję hormonów i międykomórkowych przekaźników.

Nie tylko ilość ale i rodzaj spożywanego tłuszczu ma istotne znaczenie dla zdrowia. Szkodliwe są tłuszcze nasycone i z nich powinniśmy zrezygnować, albo je ograniczyć, na korzyść tłuszczów nienasyconych i wielonienasyconych (roślinnych)

Nasycone kwasy tłuszczowe, obecne między innymi w twardych margarynach i tłuszczach do smażenia oraz ciastach i mięsach, podnoszą poziom złego cholesterolu we krwi, co może przyczyniać się do problemów układu sercowo-naczyniowego, a dodatkowo zwiększać ryzyko zachorowania na nowotwory.  Niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu są tłuszcze wielonienasycone, których źródłem są m.in.: orzechy włoskie, olej lniany i rzepakowy. To właśnie te tłuszcze odgrywają kluczową rolę w procesach oddychania komórkowego, powstawania wydzielin, zapobiegania procesom nowotworowym i utrzymaniu prawidłowej pracy mózgu, oczu, serca i układu krążenia.

images

Znając rodzaje tłuszczów i ich zalety oraz wady, wybierajmy dla siebie i swoich bliskich tylko te, które mogą nam zaoferować jak najwięcej dobrego.